
Japoński statek na pellet drzewny: przełom w żegludze niskoemisyjnej
Japońska firma żeglugowa NYK Line, we współpracy z NYK Bulk & Projects Carriers, stocznią Tsuneishi Shipbuilding oraz brytyjską firmą Drax Group, planuje zbudować pierwszy na świecie statek towarowy napędzany pelletem drzewnym. Projekt ten, określany jako „bioship”, ma na celu zredukowanie emisji gazów cieplarnianych w żegludze morskiej.
Technologia napędu z biomasy
Planowany statek będzie wyposażony w pokładową instalację zgazowania biomasy, która przekształci pellet drzewny w gazy takie jak tlenek węgla, wodór i metan. Gazy te będą napędzać generator zasilający jednostkę. Według szacunków, zastosowanie takiego systemu może obniżyć emisję CO₂ o 22% w porównaniu do tradycyjnych paliw kopalnych .
Projekt wpisuje się w strategię NYK Line, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, budowa statku ma zostać ukończona do końca 2029 roku
Wyzwania związane z bezpieczeństwem
Choć pellet drzewny jest postrzegany jako paliwo ekologiczne, jego stosowanie wiąże się z pewnymi zagrożeniami. Podczas składowania pelletu w zamkniętych przestrzeniach, takich jak ładownie statków, może dochodzić do emisji tlenku węgla (CO), co stwarza ryzyko zatrucia .
Ponadto, wilgotny pellet może ulec samozapłonowi w wyniku reakcji egzotermicznej. W 2023 roku w USA doszło do dwóch pożarów na barkach transportujących pellet, co spowodowało straty sięgające 355 000 USD

Znaczenie dla przyszłości żeglugi
Inicjatywa NYK Line może stanowić istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego. Zastosowanie pelletu drzewnego jako paliwa alternatywnego może przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze żeglugi.
Jednakże, aby technologia ta została szeroko wdrożona, konieczne jest opracowanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa oraz infrastruktury do produkcji i dystrybucji pelletu.
Projekt „bioship” pokazuje, że innowacyjne podejście do wykorzystania odnawialnych źródeł energii może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju żeglugi morskiej.